Ketika Istri Membangkang kepada Suami

Ketika seorang istri membangkang pada suami, apa yang patut suami lakukan dan apa yang tidak patut.

Terlalu hemat bisa jadi pelit, bin medit alias koret, cucune Bakhil ... 

Jika dia enggan, suami wajib menasihati. Jika masih juga, diamkanlah. Jika masih kekal, maka utuslah penimbang tara untuk berdamai. Jika masih tiada perubahan, maka perceraian adalah pilihan terakhir.Seorang isteri perlu taat kepada suaminya. Oleh itu, tanggungjawab ibu bapa selepas berkahwin berpindah kepada suaminya. Apa sahaja yang akan dilakukan oleh isteri, maka dia perlu mendapatkan izin suaminya. Jika tidak, maka ia tidak boleh melakukan perkara-perkara yang tidak dibenarkan oleh suaminya.

Walau bagaimanapun, hari ini ramai di antara kita mencari seorang isteri yang enggan taat kepada suaminya. Ia lebih suka mengikuti egonya, tanpa mengira status mereka. Di mana dia perlu mengetepikan ego, dengan mengambil kira pesanan suaminya. Sama ada isteri pembangkang. Jika begitu, apa yang perlu dilakukan oleh suami?



Jika isteri membangkang terhadap suaminya, tidak taat kepadanya, suami kesat dan menolak untuk memenuhi kewajipan mereka, maka suaminya
menasihatkannya. Jika isteri tetap berdegil, maka berdiam diri di atas katilnya dalam masa yang dia mahu. Walau bagaimanapun, berdiam diri dalam erti kata tidak bercakap kepadanya ia tidak boleh lebih daripada tiga hari.

Rasulullah ﷺ berkata, "Seseorang yang beriman tidak sah mendiamkan saudaranya lebih dari tiga malam," (Muttafaqun alaih).

 
Jika isteri masih ingkar dan tidak taat kepada suaminya, maka suaminya memukul selain mukanya dengan menumbuk yang tidak membuat ia menyakitkan. Jika isteri masih berdegil dan tidak patuh kepada suaminya, dia dihantar wakil-wakil suami dan isteri kemudian wakil kedua-dua bertemu satu pasangan secara berasingan untuk menetapkan mereka dan mendamaikan mereka.


Jika ia masih tidak beriman kepadanya, sungguh mereka dipisahkan oleh ba'in talaq (perceraian yang membolehkan kedua-dua ruju' kecuali dengan syarat-syarat tertentu.


Allah Ta'ala berfirman, "Wanita-wanita yang kamu takut pembangkangan, memberi peringatan kepada mereka dan memisahkan mereka di tempat tidur mereka, dan mengalahkan mereka; kemudian jika mereka taat kepada kamu, kemudian kamu tidak mencari jalan untuk menyusahkan mereka; Allah SWT Yang Maha Kuasa. 

Dan jika anda kahawatirkan ada perselisihan di antara mereka, kemudian menghantar seorang lelaki keluarga Hakam dan seorang dari dia, jika kedua-dua perjanjian keinginan, niscaya Allah memberi taufik kepada suami dan isteri Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengetahui "(QS An-Nisa ': 34.. -35).
Ketika Istri Membangkang kepada Suami Ketika Istri Membangkang kepada Suami Reviewed by Admin on 6:50:00 PM Rating: 5

No comments:

Ad Home

Powered by Blogger.