Inilah yang diingat orang yang tidak khusyuk dalam Sholatnya

Apakah Yang Selalu Diingat Oleh Orang Yang Tidak Khusyuk Dalam Sholatnya?


Orang yang tidak khusyuk sembahyang, mereka merasa berat dengan sembahyang sekalipun dapat dibuatnya. Tapi apakah yang mereka ingat dalam sembahyang yaitu setiap yang mereka khusyukkan. Artinya setiap perkara yang mereka jiwai dan cintai atau yang mereka besarkan dan ambil berat itulah yang ringan diingat atau mudah diingat.

Ingatan itulah yang akan datang di dalam sembahyang menggantikan rasa bertuhan. Menggantikan, menjiwai segala bacaan seperti hal, pekerjaan di pejabat, akan datang dalam sembahyang, kisah anak isteri akan datang di dalam sembahyang, kawan, pacaran kita itu yang akan datang di dalam sembahyang. Urusan persekolahan akan datang di dalam sembahyang, mengira-ngira duit rugi atau untung akan datang dalam sembahyang. 

Setiap kegembiaraan dan kesusahan dan kegemaran kita itu yang akan datang di dalam sembahyang. Dendam kesumat dengan orang itu akan datang di dalam sembahyang. Walhal setiap apa saja yang kita jiwai di dalam kehidupan kita sama ada yang menggembirakan mahupun yang menyusahkan  jika kita jiwai (khusyuk) maka itulah yang akan datang di dalam sembahyang.
Inilah yang diingat orang yang tidak khusyuk dalam Sholatnya Inilah yang diingat orang yang tidak khusyuk dalam Sholatnya Reviewed by Saida Waliya on 6:26:00 PM Rating: 5

No comments:

Ad Home

Powered by Blogger.