Renungan dan Ingatan utk diri

Renungan dan Ingatan utk diri: kepada yg lain hanya berbagi

Keselamatan yg hakiki dan abadi adalah keselamatan hati.
Bukan selamat dari tsunami atau gempa bumi atau letusan gunung berapi
Bukan juga dari penyakit kanker yang menggerogoti.
Adakalanya penyakit lahir atau kelemahan fisik itu
membawa keselamatan hakiki, seperti cacat kaki,
Mana sempat menyombongkan diri,

Tapi harta, kedudukan/jabatan, kemewahan, ilmu yang dimiliki
seringkali membuat yang empunya lupa diri
atau menyombongkan diri, kadang tanpa disadari
penyakit bathin atau rohani becokol di hati
Kalau tidak ditaubati sampai ke mati, tidak mungkin ada ampunan diberi

Sebelum tidur, aku renung2
kesalahan diri yang telah diperbuat selama ini,
adakah yang tidak bersesuaian dengan kehendak Ilahi
atau malah mendurhakai/maksiat kepada-Mu ya Ilahi ...
ya robbi, Tuhan kami
Ampuni aku ya Robbi. Semoga esok tidak terulang lagi.

Aku bertaubat dengan sesungguh hati
juga bila taubat-taubatkuku palsu selama ini, ampuni aku ya robbi ...
Aku berjanji sepenuh hati. Tidak akan kulakukan lagi.
Renungan dan Ingatan utk diri Renungan dan Ingatan utk diri Reviewed by Saida Waliya on 10:17:00 PM Rating: 5

Ad Home

Powered by Blogger.